O autorze
Od 2005 roku mieszkam w Wielkiej Brytanii. Interesuję się hokejem na lodzie, historią oraz podróżami.

Jak podróżowano samolotem przed laty? Folder PLL LOT z 1933 roku

Kiedyś wspominałem w naTemat, że pasjonuję się wyszukiwaniem lotniczych memorabiliów na aukcjach internetowych. Tak trafiłem na folder PLL LOT wydany w 1933 roku.

Słowo „folder” powinienem napisać w cudzysłowie. Wszystko przez to, że moje znalezisko to tak naprawdę książka, która liczy grubo ponad 100 stron. To dobre źródło wiedzy o PLL LOT w pierwszych latach działalności firmy.





W „Przewodniku Polskiej Komunikacji Lotniczej” z 1933 roku pasażerowie mogli znaleźć m.in. informacje na temat biur PLL LOT, miejsc sprzedaży biletów, szlaków przelotów. Oczywiście nie mogło zabraknąć rozkładu lotów.





Są także informacje o poczcie lotniczej, przewozie towarów czy wyjaśnienie dotyczące funkcjonowania komunikacji lotniczej.



W przewodniku LOT również chwali się posiadanymi samolotami (produkcji krajowej).



Mnie bardzo rozbawił poradnik, dotyczący tego, jak pasażer powinien przygotować się do podróży lotniczej. W podpunkcie dotyczącym stroju podróżnego możemy przeczytać, że „Kajuty samolotów są szczelne i z nastaniem chłodów ogrzewane; dlatego też podróżni nie potrzebują ubierać się specjalnie ciepło. Ponieważ jednak jest dozwolone otwieranie okien, wskazanem jest posiadanie okrycia (pledu) na nogi”. Dla obawiających się turbulencji przygotowano informacje, że „Podróżni nie powinni się obawiać tak zwanych „dziur powietrznych”. Pilot prowadzi płatowiec na wysokości zmiennej, wykorzystując w ten sposób najdogodniejsze warunki atmosferyczne różnych warstw powietrza”.



Ile kosztował bilet lotniczy PLL LOT w 1933 roku? Za przelot na trasie z Warszawy do Lwowa trzeba było zapłacić 57 złotych; z Warszawy do Krakowa 40 złotych. Transport 1 kilograma bagażu na wymienionych trasach kosztował odpowiednio 60 groszy i 40 groszy.

W pierwszych latach działalności LOT przewoził po kilkanaście tysięcy pasażerów rocznie, ale z danych zamieszczonych w książce wynika, że od 1929 roku do 1932 roku liczba podróżnych spadła dość znaczenie, z 16 248 osób w pierwszym roku działalności linii do 11 187 osób w 1932 roku. W tym okresie przewoźnik nie zanotował ani jednego wypadku czy katastrofy (bezpieczeństwo w 100%), natomiast punktualność na średnim poziomie 95%.

Folder jest bardzo ciekawy i zachęcam – jeśli macie możliwość, szukajcie takich rarytasów na aukcjach internetowych.

Polecam również: Z kart historii PLL LOT. Rozkład lotu z lat 1947/1948.
Trwa ładowanie komentarzy...